Het gebruik van EAN codes

Als leverancier wil je schakelen op omzet en verkoopsucces bij je klanten. Daarvoor is het belangrijk dat je dezelfde taal spreekt, ook op het gebied van data. Het hebben en gebruiken van EAN codes is daarvoor onmisbaar geworden.  

Bij ANWR-GARANT nemen we hier de volgende stap in. Alle digitale connecties tussen de klanten en de Retail service organisatie verlopen vanaf dit seizoen alleen nog maar via EAN codes. Daarvoor is het belangrijk dat leveranciers de EAN codes op zoveel mogelijk manieren aanbieden, zodat de winkeliers de EAN codes op hun beurt (automatisch) in het kassa systeem kunnen invoeren.  
 
Het automatisch inladen van EAN codes in de kassa is niet altijd mogelijk of even gemakkelijk. Daarom heeft ANWR-GARANT een aantal richtlijnen opgesteld, zodat het voor de winkelier makkelijker is om de codes in de kassa te krijgen.  

  1. Vraag de 13 cijferige EAN codes aan voordat je de nieuwe collecties presenteert.
  2. Lever de winkelier EAN informatie bij iedere orderbevestiging. 
  3. Lever de winkelier bij voorkeur ook overige artikeldata. 
  4. Zorg ervoor dat je jouw complete Nederlandse catalogus ook bij ECC aanlevert. Daarmee herkent de AGN PIM de voorraden bij de winkeliers. 
  5. Gebruik 1 EAN sticker op de doos, zodat de winkelier deze kan herkennen en scannen. 
  6. Geen interne of andere codes op de doos plakken, waardoor de winkelier niet kan herkennen wat de juiste EAN code is. 

“Vergroot uw omzetkansen door ervoor te zorgen dat uw EAN’s aanwezig zijn in de kassa’s van uw winkeliers” aldus Marieke van Aaken van ANWR-GARANT. 
Op dit moment maakt ANWR-GARANT al gebruik van EAN codes samen met 90 winkels op Topshoe.nl, via 30 Retailer Webshops, op SPORT2000.nl, SoccerCenter.nl, Outdoorspecialist.nl en Podolinea.nl. 
 
Heb jij vragen over bovenstaande? Neem dan contact op met Marieke van Aaken via  Marieke.vanAaken@anwr-garant.nl 

De GTIN (ean/upc) is een wereldwijde unieke code voor uw product. De code wordt aangevraagd bij GS1 en toegewezen door diegene die de schoen ontwerpt (de merkeigenaar). Vanuit hier gaat deze code door de hele keten heen . Van merk naar distributeur naar retailer of marktplaats. Iedereen gebruikt dezelfde code, waardoor er geen verwarring kan ontstaan over model, maat of kleur.  

GS1 voorziet de wereld van deze codes met 114 ledenorganisaties over de hele wereld.  

De EAN registreren. 

Nadat de code is uitgegeven door GS1 zal de licentiehouder de code toewijzen aan een merk, een schoen een maat en een kleur. Het is belangrijk dat deze informatie terug gekoppeld wordt aan GS1 (wereldwijd). Op die manier hebben we met zijn allen een overzicht welke GTIN hoort bij welk product.  

De EAN gebruiken. 
Nadat de code is geregistreerd is wordt deze code door de hele keten gebruikt om een SKU te identificeren. Van merk tot retailer tot marktplaats. 

Het ECC zorgt voor de implementatie en vaststelling van standaarden voor elektronische gegevensuitwisseling in de markt. 

Meer dan 1.500 dealers met meer dan 7.000 vestigingen en meer dan 400 fabrikanten met meer dan 800 merken gebruiken het ECC voor elektronische gegevensoverdracht. Alles om er voor te zorgen dat iedereen slechts op 1 manier communiceert zodat data altijd met elkaar in overeenstemming zijn. Met deze zgn. Single Point of Content strategie wil ECC, waarvan ANWR-GARANT groot aandeelhouder is, de basis leggen voor het realiseren van uniformiteit in de markt  het verbeteren van de communicatiekracht tussen industrie en markt en vergroten van omzet bij leveranciers en winkeliers.  

Aanleveren DATA aan ECC: 
Het ECC verwerkt uw data en deelt deze met uw toestemming selectief aan 7000 winkeliers waaronder ANWR-GARANT NL en daardoor ook met Topshoe.nl, via 30 Retailer Webshops, op SPORT2000.nl, SoccerCenter.nl, Outdoorspecialist.nl en onze Podolinea.nl leden. 

Wilt u ook deelnemen en gebruikmaken van deze unieke oplossing om uw data op een eensluidende manier te communiceren en distribueren neem dan contact op met vertrieb(at)ecc-online.net en wij kijken met u hoe binnen het ECC de data kunt delen.   

European-Clearing-Center GmbH & Co. KG 

Prijslijst leveranciers: 

Download | European-Clearing-Center GmbH & Co. KG 

Wat is GS1 Fashion Base?  

GS1 is wereldwijd bekend als uitgever van de EAN code en inmiddels ook als ontwikkelaar van Fashion Base. Met GS1 Fashion Base kunnen handelspartners productinformatie met elkaar uitwisselen voor o.a.  e-commerce- en omnichannelprocessen. In de Nederlandse mode en schoenenbranche zijn afspraken gemaakt over welke artikelgegevens via GS1 Fashion Base worden uitgewisseld. Het gaat onder andere om logistieke informatie en informatie voor e-commerce zoals foto’s en video’s. Leveranciers leggen informatie over hun producten één keer vast in de datapool en al hun afnemers kunnen daarover beschikken. Uiteraard geeft de leverancier zelf aan welke afnemers over de data mogen beschikken. Afnemers van de data, veelal omnichannel retailers, kunnen de productinformatie vanuit de datapool – en dus van verschillende leveranciers tegelijkertijd – direct en automatisch importeren in hun eigen systemen. 

Hoe kan de keten deze data met elkaar delen? 
Zowel als merk als retailer kan gebruik maken van GS1 Fashion Base. Voor meer informatie zie Link naar GS1 Fashion Base  

Als merk kunt u gebruik maken van de GS1 Fashion Base User Interface. Daar kunt u files uploaden of u kunt gebruik maken van een FTP server of API koppeling. 

Als retailer krijgt u van de distributeur of van het merk de GTIN’s (ean) die u ingekocht heeft. Deze GTIN lijst kunt u inladen bij GS1 en u krijgt productdata terug. Vraag uw kassa/voorraad systeem leverancier hoe u gebruik kunt maken van deze data? Zelf maakt u een mapping van uw categorieën/attributen met die van GS1, het is aan uw software leverancier om dit automatisch binnen te halen. 

Onderstaande data kunt u dan gestandaardiseerd binnen krijgen. In overleg met elkaar kan er gebruik gemaakt worden van nog veel meer attributen. Dit gaan van zooldikte, schafthoogte tot aan duurzaamheidskenmerken (certificaten). 

Voordelen: Data van de bron, iedereen gebruikt zelfde data, één keer invoeren. 

Meer weten over en samenwerken met Fashion Base bezoek onderstaande link voor meer informatie: 
https://www.gs1.nl/sectorafspraken-over-standaarden/betrouwbare-identificatie-en-productdata-mode/gs1-fashion-base